تاثير آكوستيك در معماري ساختمان

اخبار و اطلاعات جديد صنعت ساختمان را در اين وبلاگ دنبال كنيد.

تاثير آكوستيك در معماري ساختمان

۱۳۹ بازديد

آكوستيك

ميزان صداي موجود، چه از محيط پيرامون يا از فعاليت‌هاي دروني يك فضا تأثير مهمي بر آسايش افراد ساكن مي‌گذارد. از اين رو موضوع آكوستيك در فضايي كه انسان در آن زندگي يا فعاليت مي كند بسيار بااهميت است.

آكوستيك چيست؟

عمده تلاش در اين موضوع حذف صداهاي غيرمفيد و نامطلوب است. يكي از مشكلات عديده در بحث آكوستيك فضا، پديده رزونانس (تشديد) است كه معمولا اين پديده در فضاهاي وسيع‌تر به‌ويژه در سالن‌هاي سينما، سخنراني و آمفي‌تئاترها اتفاق مي‌افتد. اين پديده فيزيكي در يك فضاي همگاني اتفاق مي‌افتد كه در آن امواج صوتي پس از توليد از يك منبع، در محيط منتشر مي‌شوند و پس از برخورد با جداره‌ها توليد گره و شكم مي‌نمايند كه در نقاط گره صدا به‌صورت قوي و در نقاط شكم، ضعيف شنيده مي‌شود.

در سالن‌هايي كه با اين پديده روبرو هستند، به‌راحتي قابل مشاهده است كه در يك نقطه، صدا گوش خراش است و در نقطه‌ي ديگر صدايي به گوش نمي‌رسد.

براي استفاده بهينه از سالن‌هاي تجمع، بهتر است سالن مذكور به‌صورت ذوزنقه‌اي كه انتهاي پهن‌تري دارد طراحي شود. معضل ديگري كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد، پديده پژواك است كه عمدتا در سالن‌هاي تجمع وسيع اتفاق مي‌افتد. اين پديده موجب درهم آميختن سيلاب‌هاي صوتي توليد شده از يك منبع مي‌شود. در نتيجه شنونده دچار سردرگمي مي‌شود. براي رفع اين مشكل، از روش‌ها و مصالح خاصي استفاده مي‌شود كه به‌طور كلي سه دسته‌اند:

-استفاده از فوم‌هاي سوراخ‌دار در سقف و جداره‌هاي ساختمان

-استفاده از پنل‌هاي چوبي و فوم كه در آن شيارهايي تعبيه شده باشند، كه در اين صورت اندازه و فاصله شيارها بهتر است نامنظم باشد. اين پنل‌ها قابل نصب در سقف و جداره‌ها مي‌باشد.

-استفاده از كاوك كه عبارت از منفذها و و فضاهاي مجوف تعبيه شده در جداره‌ها.

در معماري سنتي از كوزه‌هاي سفالي در اين رابطه استفاده مي‌شد. اين روش را مي‌توان در معماري اتاق‌هاي موسيقي عمارت عالي‌قاپو يافت.

براي استفاده بهينه از اين كاوك‌ها مي‌توان درون آن‌ را از مصالح دركشي (نظير پشم شيشه و فوم و …) پر نمود.

از عوامل ديگر مخل در آكوستيك ساختمان، پديده صداي زمينه را مي‌توان نام برد. براي جبران اين عامل از پانل‌هاي پدواكي به‌ويژه در سينما استفاده مي‌شود كه اين كار براساس محاسبات رياضي صورت مي‌گيرد.

در عين حال مبلمان منزل نظير فرش، پرده، موكت و … از جمله پدواكي هستند كه به‌طور طبيعي در اين زمينه نقش خود را ايفا مي‌كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.