آرشیو فروردین ماه 1399

اخبار و اطلاعات جديد صنعت ساختمان را در اين وبلاگ دنبال كنيد.

اندازه لوله هاي تجاري

۲۳۷ بازديد

لوله بازرگاني در اندازه هاي استاندارد ساخته شده است كه هر كدام داراي چندين ضخامت ديواره يا وزن متفاوت هستند. اندازه تا لوله 304.8 ميلي متر (12 اينچ) ، اندازه آن به صورت اسمي (تقريبي) در قطر داخل بيان مي شود.

 بالاتر از 304.8 ميلي متر، اندازه به عنوان قطر واقعي خارجي داده شده است.

 تمام طبقات لوله با اندازه معين با ضخامت اضافي داراي قطر بيروني يكسان هستند.

براي وزنهاي مختلف در داخل به عنوان مثال، اگر لوله اي به اندازه 152.4 ميلي متر تعيين شده باشد، اين بدان معني است كه داراي قطر اسمي يا تقريبي داخل 152.4 ميلي متر است. قطر خارجي آن 168.28 ميلي متر است.

طراحي مسجد اسلامي مصر با گنبد تك پوسته لانه زنبوري (بخش 2)

۱۵۵ بازديد

همانطور كه در بخش قبلي گفتيم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماري Dar Arafa طراحي و به اجرا رسيده است. مسجد مصر بنايي ساختار شكن نسبت به بافت كهنه منطقه Sohag محسوب مي شود. كه جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قديمي اين منطقه خود نمايي مي كند. اين مسجد در منطقه ايي خاكي و پر سر و صدا قرار گرفته و به يك گورستان و ساختمان هاي مسكوني اشرافيت دارد. كه همگي تحت تاثير رفت و آمد احشام در خيابان ها هستند.

مشخصات كلي اين پروژه عبارتند از:

 

    معمار : گروه معماري  Dar Arafa

    مكان پروژه : مصر

    معمار اصلي :  Waleed Arafa

    مساحت پروژه : 4843.76 فوت مربع

    سال ساخت : 2019

طراحي مسجد اسلامي مصر با گنبد تك پوسته لانه زنبوري (بخش 1)

۱۱۱ بازديد

 

مسجد باسونا پروژه اي ساختارشكن نسبت به بافت كهنه منطقه سوهاگ به شمار مي رود كه جلوه نوي آن نسبت به بافت كهن اين بخش از مصر خودنمايي مي كند. مسجد باسونا در منطقه اي پر سر و صدا و گرد و خاكي، مشرف به يك گورستان وساختمان هاي مسكوني مي باشد كه همگي تحت تاثير رفت و آمد احشام در خيابان ها قرار دارند. جاده هاي خالي، بازارهاي موقت هفتگي و سيركولاسيون شهري قديمي، از موارد تاثيرگذاري مي باشند كه بر روي پروژه مسجد تاثيرگذار خواهند بود. يكي از مهم ترين تاثير عوامل فوق، تعبيه ورودي اصلي به بخش عبادتگاه مسجد بود.

الگوهاي انتخاب و كاربرد رنگ در دكوراسيون داخلي ساختمان (بخش 2)

۱۵۶ بازديد

اتاق ها

-اتاق نشيمن

رنگ هاي اتاق نشيمن را بايد بر اساس رنگ هاي طبيعي موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ي اول، بايد رنگ كف اتاق، شومينه، آجرها يا كارهاي سنگي را مورد توجه قرار داد و از تضاد (كنتراست) قوي ميان سياه آميخته هاي تيره و روشن پرهيز كرد. چراكه تضادها باعث جلب توجه مي شوند و چون معمولا چنين اتاقي را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسيقي و گفتگو اختصاص مي دهيم، ميل نداريم هيچ موردي موجب پريشاني حواس ما گردد.

بهتر است پرده يا كركره هايي را انتخاب كنيد كه تضاد كمتري با رنگ ديوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلي كلي، توصيه مي كنيم كه براي رنگ مبلمان، قاليچه ها و رويه ي صندلي ها، از درجاتي تيره تر از رنگ ديوارها استفاده كنيد. با اين كار، طرح اصلي اتاق نشيمن با رنگ ها در هم مي آميزد، بدون آن كه تضاد فاحشي ميان آن ها به چشم بخورد. مي توانيد با برگزيدن رنگ هايي مناسب براي وسايلي چون گلدان، آباژور و گياهان تزييني، سايه روشن هاي موثري به اتاق بيفزاييد.

الگوهاي انتخاب و كاربرد رنگ در دكوراسيون داخلي ساختمان (بخش 1)

۱۴۴ بازديد

تصور كنيد مي خواهيد اتاقي را با رنگ هاي قوي، درخشان و انگيزاننده رنگ آميزي نماييد. چنين خصوصياتي معمولا موجب كوچك تر به نظر رسيدن فضاي ظاهري اتاق مي شود.

نخستين نكته اي كه بايد به هنگام انتخاب الگوي رنگي مد نظر داشته باشيد، شخصيت خود شماست. ساير سوالات مقدماتي عبارت اند از:

۱- چه نوع فعاليتي قرار است در اين مكان انجام گيرد؟

۲- چه نوع رنگ هاي طبيعي در اين مكان وجود دارد؟

۳- به چه مقدار نور احتياج است؟ اين فضا اساسا مكاني است روشن يا تاريك؟

۴- در اين جا اساسا مايل به داشتن فضايي گرم يا سرد هستيد؟

۵- آيا در پي ايجاد محيطي برانگيزاننده و شاد يا فضايي ساكت و آرام هستيد؟

۶- آيا مايليد فضاي اتاق بزرگ تر يا كوچك تر از اندازه ي واقعي آن به نظر برسد؟

۷- شكل اصلي اتاق چيست؟ باريك و طويل يا كوتاه و پهن است؟

۸- سقف اتاق بلند است يا كوتاه؟

آشنايي با معاني رنگ در معماري سنتي

۸۴ بازديد

 

سفيد (نور)


رنگ سفيد معناي عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پيغمبر(ص) به معراج، وي بعد از گذر از عرش مجيد، همه فرشتگان و اسب رفرف كه وي را به ملاقات خدا برد را سفيد توصيف مي نمايد. به همين خاطر در مساجد، آيات با رنگ سفيد در زمينه لاجوردي نوشته مي شود.

 

رنگ گندمگون آجر


اگر گچ سفيد و سفيدكاري نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (كرم قهوه اي) مي تواند نماد جسم باشد و ايوانهاي فيروزه اي و سفيد وسط نماي ساختمان نماد حركت از جسم به روح.

آشنايي با سبك معماري ديكانستراكشن

۱۵۱ بازديد

سبك معماري ديكانستراكشن سبكي از معماري است كه توسط ژاك دريدا فيلسوف معاصر فرانسوي بنيان گذاري شد، او يكي از فلاسفه مكتب پساساختارگرايي است.

ديكانستراكشن در فارسي به معناي ساختارزدايي، شالوده شكني، بنيان فكني، ساختار شكني و بنيان فكني ترجمه شده است. چون عده اي از ساختارگرايان با عقايد ساختارگرايانه به مخالفت برخاستند و به مكتب ديكانستراكشن متمايل گرديدند، به اين مكتب  پساساختارگرايي نيز گفته مي شود.

ساختارگرايان معتقدند با استفاده از استدلال استقرايي و بررسي نظم پديده هاي مشابه و تكراري مي توان روابط پديده ها را كشف كرد و چون همه اعمال انسان از ضمير ناخودآگاه او شكل مي گيرد، اين تكرار و نظم در پديده هاي انساني وجود دارد، در حالي كه ديكانستراكشن ها معتقدند هر پديده و هر متني، ماهيت مستقل خود را دارد و هيچ دو فرد يا پديده مشابه و تكراري وجود ندارد.

كاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات ميداني (قسمت 2)

۸۵ بازديد

بحث گروهي پيرامون نظام طبقاتي حاكم در دوران ساساني نكات جالبي را مطرح مي كرد كه يكي از آنها تناسب بين اين نظام كاستي و ساختار سلسله مراتبي شهر است. بنابراين دانش، شهر گور، شهري كاملاً ساخته ساسانيان است. همچنين مسائل مطرح شده در مورد فضاي مركزي شهر بسيار قابل تامل بود. مسائلي در مورد ارتباط منار با سازه هاي ديگر (اگر وجود داشته اند)، كاربري آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقي باقي مانده از شهر باستاني و دليل عدم تقسيم بندي فضاي مركزي شهر.

مساله مهم ديگر، دليل ساخت منار بود. در ادامه چند كاربري متصور براي منار كه در بحث گروهي ذكر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به كاربري منارهاي امروزي كه نوادگان اين منار باستاني محسوب مي شوند، آيا اين سازه در حكم شاخص و راهنمايي براي بنايي مهم در پيرامون خود بوده است؟ و اگر اينگونه بوده چرا بنا در نقطه مركزي شهر ساخته شده و اين بناي مهم در كنار آن قرار گرفته؟ رابطه اين دو سازه چگونه بوده؟ آيا همجوار بوده اند يا جداي از هم؟

كاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات ميداني (قسمت 1)

۷۷ بازديد

 

آنچه از شهر گور باقي مانده مناري است كه در نقطه مركزي شهر ساخته شده و چند تپه خاكي كه روزگاري البته حصارهاي خشتي شهر را شكل مي داده اند. با وجود باقي مانده هاي اين منار مرتفع در ميان اين دشت وسيع، مسلماً اولين حسي كه در ادراك فضا درگير مي شود، حس بينايي است كه اين منار خشتي با هر كاربري كه پيش از اين داشته، امروز حكم راهنمايي را دارد كه مخاطب را مستقيم به ميانه شهر گور مي كشاند. منار مرتفع با زمينه اي از كوههاي اطراف و خط آسمان باشكوهشان و همنشيني زيباي آبي آسمان صاف و رنگ اُكر خاك، تصويري است كه بدون مزاحمت بصري و پيوسته و مدام ديده مي شود. حس شنوايي اما در آرامش همه سكوت را جذب مي كند و گهگاهي صداي باد كه در ميان محصولات زمينهاي كشاورزي مي پيچد.

آشنايي با معماري حبابي

۱۴۵ بازديد

در بيان معماري «حباب، معماري هواست: سازه بادي كه با عضو نازكي پوشيده شده و در حفره هاي ساختمان جاي گرفته و سراسر سازه از بالا تا پايين را پوشانده است؛ حباب ها فضاي نرمي را در داخل و سازه ي سختي را در خارج به وجود آورده اند كه سبب شده فضاي موجود و فضاي جديد با يكديگر تركيب شوند.». ايده ي حباب ها الهام بخش كاربرد خلاقانه ي مصالح بوده تا محيطهاي معماري حبابي كه تا به حال از لحاظ سازه اي طراحي نشده و يا فاقد كيفيت تجربي هستند.

 

تاريخچه معماري حبابي 

 

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستين سازه المپيك در آتن توسط فيزيكدان لرد كلوين- چيزي كه كلوين از خود پرسيد اين بود كه اقتصادي ترين روش براي تقسيم كردن فضا به سلولهاي مساوي چيست تا كمترين سطح در بين آن ها ايجاد شود.