منبع دو جداره (مخزن دوجداره ) تامين آب گرم ساختمان

اخبار و اطلاعات جديد صنعت ساختمان را در اين وبلاگ دنبال كنيد.

منبع دو جداره (مخزن دوجداره ) تامين آب گرم ساختمان

۶۹ بازديد

منبع دو جداره آب گرم  (مخزن دوجداره )چيست ؟هنگام خريد منابع آبگرم چه نكاتي را بايد رعايت كرد ؟ جنس و كاربرد منابع دوجداره شوفاژ چيست ؟ و سوالات مشابه اين ممكن است براي شما پيش آمده باشد.

در اين مقاله از سايت مخزن شوفاژبه بررسي و پاسخ به سوالات پرسيده مي پردازيم تا شما عزيزان بهترين انتخاب منبع دوجداره براي سيستم گرمايشي ساختمان خود را دشته باشيد .

يا دآوري مي گردد در صورتي كه با خواندن اين  مقاله سوال و ابهاماتي داشتيد مي توانيد با كارشناسان ما تماس بگيريد

منبع دوجداره آب گرم

منبع دوجداره آب گرم ساختمان به اين علت نام گذاري شده است كه ، اين مخزن، متشكل از دوجداره ورق گالوانيزه فولادي است كه در استوانه داخلي آن، آب شهري و در حدفاصل بين استوانه داخلي و خارجي، آب گرم ديگ حرارت مركزي جريان مي يابد.
منابع دوجداره يكي از انواع مبدل هاي حرارتي غيرمستقيم مي باشند كه در آن يك سيال كه به عنوان واسط انتقال حرارت است(آب در سيستم گرمايشي ساختمان) در معرض تماس مستقيم با سطح گرمايشي(كه در سيستم حرارت مركزي، ديگ است)، انرژي گرمايي را جذب كرده و آن را به آب گرم مصرفي ساختمان انتقال مي دهد.

طراحي و ساخت منبع دوجداره آبگرم

ساخت منابع  دوجداره آب گرم، به شكل افقي است و اغلب در موتورخانه هاي مركزي ساختمان هامعمولا با تعداد واحد كمتر از ده، نصب و مورد استفاده قرار مي گيرند.

قيمت منبع دوجداره آب گرم، در قياس با قيمت منبع كويلي افقييا قيمت منبع كويل دار عموديارزان تر است و علاوه ب اين ،عدم نياز به پمپ سيركولاتور، براي گردش آب گرم در جداره گرم كننده كننده، از طرف ديگر، باعث شده است كه همچنان در بازار تاسيسات ايران مورد اقبال قرار گيرد.
علاوه بر اين افت فشار بسيار كم در منبع دوجداره كمك مي كند كه بتوان آب گرم مصرفي را تا چهار طبقه و فقط با يك لوله برگشت و بدون پمپ گرم نگه داشت.

معايب منبع دوجداره

مي توان گفت كه مشكل و ايراد اصلي استفاده از اين نوع منابع آب گرم ، اين است كه در صورت بروز يك سوراخ يا نشتي كوچك در بين دو جداره داخلي و خارجي، معمولاَ امكان تعمير آن وجود نداشته و تعمير اصولي آن، سخت و دشوار است.

در صورت سوراخ شدن جدار داخلي منبع، آب به سيستم گرمايشي ساختمان، نفوذ كرده و در نتيجه آب از منبع انبساط باز در پشت بام ساختمان سر ريز مي شود.

حجم مورد نياز براي منبع دوجداره

مخازن دوجداره ساخته شده در شركت توليدي شوفاژ مخزن، حجم ضخامت متفاوتي دارند و از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ ليتر متغير مي باشند . براي به دست آوردن دقيق ميزان حجم مورد نياز يك مخزن دوجداره آب گرم ، به اطلاعاتي نظير تعداد ساكنين، تعداد شيرهاي مصرفي، نوع كاربري ساختمان و ضريب تقاضاي مصرفي، نياز است.

جنس منبع دوجداره چيست ؟

جنس منبع دوجداره گالوانيزه مي باشد و از نوع گرم مي باشد  كه از  غوطه وري قطعه در داخل مذاب روي ساخته مي شود . استفاده از ورق گالوانيزه گرم ضروري است چون براي  هم به به دست آوردن كيفيت بهتري از جوشكاري و هم به خاطر اينكه قسمت گالوانيزه روي منبع از بين نرود.

ضخامت مخازن دوجداره

به دليل جريان نداشتن سيال ( آب ، گاز ) با فشار بالا، نياز به استفاده از ضخامت هاي بالاي ورق نمي باشد و معمولا ضخامت ورقه ها از يك سانتي متر فراتر نمي رود.

غالبا ضخامت جداره بيروني دو تا سه ميلي متر و ضخامت جداره داخلي ۴ تا ۵ ميلي متر است ( فشار سيال در محفظه داخلي به مراتب بيشتر است و به همين دليل جداره داخلي ضخامت بالاتري دارد). دماي كاري و ضريب خوردگي سيال در حال جريان هم در تعيين ضخامت ورق موثر مي باشد.

بازدهي حرارتي منبع دوجداره

بازدهي حرارتي اين نوع از منابع دوجداره در حدود ۹۵ درصد است و كاركرد و بازدهي بالايي دارند .

در جدول زير نمونه اي از مشخصات ساختاري منابع  اب گرم دو جداره آورده شده است:

 ليست مشخصات منبع دوجداره

لوله كشي منبع دوجداره و نصب منبع دوجداره آب گرم

منبع دوجداره  در داخل  موتورخانه مركزي ساختمان و بالاتر از ديگ، روي پايه اي كه معمولا ساخته شده از لوله است، نصب مي شود. پايه بايد طوري ساخته شود كه استحكام لازم را يا به خودي خود و يا با اتصال و تكيه دادن به ديواره هاي اطراف داشته باشد تا بتوان از افتادن آن پيشگيري كرد.

اجزاي سازنده منبع دو جداره آب گرم

 -هر منبع دوجداره شوفاژ يك مجراي آب سرد در ناحيه زيرخود دارد كه از آب شهري ورودي به موتوخانه منشعب مي شود. يك عدد شيرفلكه و يك عدد شير يك طرفه نيز براي اين انعشاب مورد نياز است. وظيفه و كاركرد شير يك طرفه از برگشت آب گرم منبع به سيستم لوله كشي جلوگيري كرده و شير فلكه هم به منظور قطع آب ورودي در مواقع ضروري، نصب و استفاده مي شود.

-مجراي برگشت آب گرم جداره منبع به ديگ كه در قسمت تحتاني منبع واقع است.

-يك مجراي تخليه در قسمت زيرين منبع كه به شكل نصب يك عدد شير سماوري است.

-مجراي ورودي آب گرم كه در قسمت فوقاني منبع واقع بوده و آب گرم ورودي از اين دريچه، بعد از گردش در اطراف منبع و انجام تبادل حرارتي، از طريق مجراي برگشت آب گرم كه در پايين منبع است، به ديگ بر مي گردد.

-شير اطمينان نصب شده بر روي قسمت فوقاني منبع تا در مواقع فراگذشت درجه حرارت از حد مجاز، به طور خودكار باز شده و از انفجار منبع جلوگيري مي كند.

-مجراي آب گرم رفت مصرفي كه در قسمت فوقاني منبع واقع است و هدايت آب گرم مصرفي را به داخل ساختمان برعهده دارد.

-شير هواگيري دستي يا خودكار كه روي مجراي ورود آب گرم از ديگ به جداره منبع دوجداره نصب شده و وظيفه هواگيري را بر عهده دارد.

 اجزاي منبع دو جداره آب گرم

نكات مهم و لازم هنگام خريد

-توجه به ضخامت ورق و گارانتي ارائه شده توسط شركت سازنده

-توجه به محدوديت هاي ابعادي ورودي درب موتورخانه و امكان سنجي حمل ايمن و اسقترار آن در مكاني مناسب

-توجه به استفاده از عدسي با ضخامت ورق بيشتر.

-توجه به پارامترهايي چون ظرفيت و ابعاد منبع دوجداره

-توجه به حداقل ارتفاع لازم بين بالاي منبع تا سقف موتورخانه كه در حدود ۳۰ سانتي متر مي باشد.

پوسيدگي و خوردگي

آسيب پذيرترين نقاط منبع دوجداره از نظر پوسيدگي و خوردگي، ناحيه عدسي مخزن است كه به كشيدگي و ترك هاي بسيار ريز در ساخت عدسي ها برمي گردد كه موجب متحمل شدن تنش هاي زيادي در اين ناحيه مي شود. و استفاده از عدسي با ضخامت ورق بيشتر، مي تواند عمر منبع را تا ۵ سال بيشتر افزايش دهد.

سخن آخر

 تمام محصولات توليدي شركت شوفاژ مخزن داراي ۵ سال ضمانت و خدمات پس از فروش مي باشند .

در اين مقاله از سايت  مخزن شوفاژ تلاش كرديم شما كاربران عزيز را با كلياتي از منبع دوجداره آب گرم و نكات خريد منبع دوجداره آشنا سازيم تا ضمن اطلاع از شيوه كاركرد آن، با آگاهي كامل نسبت به سفارش و خريد اين بخش از تاسيسات موتورخانه اقدام كنيد.
چنانچه در زمينه انتخاب منبع مناسب، خريد و يا نصب و راه اندازي منبع دو جداره آب گرم به دنبال بهترين راه حل ها هستيد، با ما در تماس باشيد تا همكاران ما در واحد فني، با بهره گيري از تجربه و دانش روز خود، بالاترين سطح كيفي تاسيسات موتورخانه را براي شما عزيزان به ارمغان آورند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.