آثار ماليات خانه‌هاي خالي بر بازار مسكن

اخبار و اطلاعات جديد صنعت ساختمان را در اين وبلاگ دنبال كنيد.

آثار ماليات خانه‌هاي خالي بر بازار مسكن

۷ بازديد

يك كارشناس بازار مسكن معتقد است كه جريمه هاي مالياتي واحدهاي خالي ممكن است منجر به عرضه كوتاه مدت و كنترل نسبي قيمت در كوتاه مدت شود ، اما در بلند مدت تأثير منفي بر بخش ساخت و ساز خواهد داشت و منجر به افزايش قيمت مي شود. حسن محتشم در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان …

آثار ماليات خانه‌هاي خالي بر بازار مسكن https://dibarooz.ir/آثار-ماليات-خانه‌هاي-خالي-بر-بازار-مس/ ديباروز Fri, 16 Apr 2021 03:59:28 0000 اقتصادي https://dibarooz.ir/آثار-ماليات-خانه‌هاي-خالي-بر-بازار-مس/ يك كارشناس بازار مسكن معتقد است كه جريمه هاي مالياتي واحدهاي خالي ممكن است منجر به عرضه كوتاه مدت و كنترل نسبي قيمت در كوتاه مدت شود ، اما در بلند مدت تأثير منفي بر بخش ساخت و ساز خواهد داشت و منجر به افزايش قيمت مي شود. حسن محتشم در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان …

يك كارشناس بازار مسكن معتقد است كه جريمه هاي مالياتي واحدهاي خالي ممكن است منجر به عرضه كوتاه مدت و كنترل نسبي قيمت در كوتاه مدت شود ، اما در بلند مدت تأثير منفي بر بخش ساخت و ساز خواهد داشت و منجر به افزايش قيمت مي شود.

حسن محتشم در مصاحبه با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: دولت دلايلي براي وضع ماليات بر واحدهاي خالي دارد. در صورت ماليات از خانه هاي خالي ، نگهداري واحدها مقرون به صرفه نخواهد بود و سازندگاني كه موفق به فروش واحدهاي خود نشوند ، مجبور به ورود به بازار اجاره مي شوند. در كوتاه مدت اين امر ممكن است منجر به كنترل قيمت در بخش اجاره يا فروش شود. اما تأثير منفي بر توليد مسكن خواهد داشت. اگر سازندگان ببينند كه ساخت و ساز از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست و با كمبود عرضه قيمت ها افزايش مي يابد ، اين ميدان را ترك مي كنند.

وي افزود: “هر گونه هزينه مانند هزينه هاي صدور مجوز ، خدمات مهندسي ، قيمت ورودي ساخت و ساز يا ماليات هايي كه از مالكان گرفته مي شود در نهايت به مصرف كننده منتقل مي شود.” به جاي جريمه هاي مالياتي ، دولت بايد اطمينان حاصل كند كه هيچ كس سود اضافي از بازار مسكن كسب نمي كند. در واقع ، با اقدامات تشويقي ، توليد مسكن را افزايش دهيد و از طرف ديگر ، فروش سوداگرانه را متوقف كنيد.

اين كارشناس بازار مسكن با بيان اينكه بخش مسكن قبل از انقلاب با مشكلاتي روبرو بود كه هنوز حل نشده بود گفت: “به دليل افزايش مهاجرت به شهرهاي بزرگ ، ما در دهه هاي اخير هميشه با مشكل كمبود مسكن روبرو بوده ايم.” طي 50 سال گذشته ، به جز يكي دو دوره ، قيمت مسكن هرگز كاهش نيافته است. دليل اصلي اين است كه اين ساختمان در هيچ سالي تقاضا را برآورده نكرده است. كاهش ارزش پول ملي و تورم در بازارهاي ديگر نيز تأثيرات منفي بر بخش مسكن داشت و هر زمان كه قيمت كالاها و نرخ ارز افزايش يابد ، شاهد افزايش قيمت مسكن خواهيم بود.

محتشم تأكيد كرد: در چنين شرايطي مصرف كننده متضرر مي شود. زيرا درآمد او كفاف قيمت خانه را نمي دهد. وام حتي قابل استفاده نيست ؛ زيرا پرداخت اقساطي امكان پذير نيست.

يكي از اعضاي هيئت مديره انجمن انبوه سازندگان تهران با بيان اينكه قيمت مسكن در حال حاضر در حال افزايش است ، گفت: “قيمت مسكن در سال هاي اخير بيش از دلار افزايش يافته است و به نظر مي رسد بازار مسكن روز به روز حباب تر شده است.” دليل آن اين است كه به دليل كاهش شاخص بورس و كنترل نسبي قيمت طلا و ارز ، سرمايه به بازار مسكن سرازير شده است.

وي دليل اين آرامش در بازار مسكن را تصميمات سياسي و اقتصادي دولت دانست و گفت: در ماه هاي اخير نشانه هاي مثبتي در مذاكرات سياسي ظاهر شده است. در صورت لغو تحريم ها ، درآمد ارزي افزايش مي يابد و دولت قادر به كنترل بازارها خواهد بود. اما به نظر من دلار به زير 20 هزار تومان نمي رسد. در صورت كاهش ارزش دلار ، دولت با نقدينگي سنگين نيز روبرو خواهد شد. بنابراين ، افزايش ارزش پول و استهلاك بيش از حد عواقبي دارد.

اين كارشناس بازار مسكن گفت: اگر دولت ماليات بر خالي بودن خانه ماليات وضع كند ، بعداً وسوسه مي شود كه در قيمت مسكن و اجاره دخالت كند. نكته بد اين فرآيند اين است كه توسعه دهندگان نمي توانند واحدهاي خود را با سود معمولي بفروشند ، بنابراين از فعاليت خارج مي شوند. نتيجه اين وضعيت به هزينه دولت و افراد بي خانمان است.

محتشم همچنين به طرح جهش توليد مسكن مصوب مجلس نمايندگان اشاره كرد و گفت: “كشور ما سالانه نياز به ساخت يك ميليون واحد مسكوني دارد كه در طرح جهش توليد و تأمين مسكن نيز به آن اشاره شد.” با توجه به اين طرح ، 400،000 واحد توسط بخش خصوصي و 600،000 واحد توسط دولت ساخته خواهد شد. البته در حال حاضر بخش خصوصي با حدود 400000 واحد توليد ، مالك بخش خصوصي است اما دولت نمي تواند 600000 واحد توليد كند.

اين كارشناس بازار مسكن خاطرنشان كرد كه “تجربه مسكن آنلاين و مسكن ملي نشان داد كه دولت ها قادر به ساختن نيستند”. از برنامه اقدام ملي مسكن 400000 واحدي نزديك به دو سال مي گذرد ، اما تعداد روزنه ها بسيار كم بود. در حالي كه وزارت راه و شهرسازي برنامه ريزي كرده بود كه كل پروژه را طي دو سال به اتمام برساند. وزارت راه و شهرسازي مي تواند هر زمان كه بخواهد قراردادهاي ملي ساخت مسكن منعقد كند ، اما در مقام اجرايي ممكن است به اهداف خود نرسد. تنها راه حل اين است كه ساخت و ساز را به بخش خصوصي واگذار كنيد.

وي در خصوص چشم انداز بازار مسكن در سال جاري گفت: اگر دولت اجازه ندهد سرمايه هاي سرگردان با قصد خريد و فروش به بازار مسكن وارد شود ، ممكن است بازار تا حدودي تثبيت شود. نكته مطمئن اين است كه در سه ماهه نخست سال شاهد جهش قيمت مسكن نخواهيم بود و ركود اقتصادي فعلي ادامه خواهد داشت.

30 ميليون تومان در تهران زندگي مي كنند

بنابراين گزارش ، در مارس سال گذشته ميانگين قيمت هر متر مربع براي يك واحد مسكوني در تهران 30 ميليون و 270 هزار تومان بود ، نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 6.6 و 93.7 درصد. گزارش بانك مركزي نشان مي دهد كه تعداد معاملات در مارس 2016 برابر با 5300 بند بوده كه نسبت به ماه قبل 34.6 درصد افزايش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 48.4 درصد كاهش داشته است.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.